Archives

All posts for the day April 10th, 2014

Knoppies!!!

Vanochtend was het al licht dat wij wakker werden. Onze wekker, Anika, was niet eerder dan 8:30 uur afgegaan en wij waren zelf ook niet eerder wakker geworden. Dit gooit enigszins roet in een geplande activiteit (Cumbrecitas) waar je je vroeg voor moet melden, maar dat proberen we morgen nog wel te regelen voordat we naar Santa Cruz moeten.

10-4 bergen en wolken

‘s ochtends rustig aan gedaan, lekker kopje koffie gedronken, blog bijgewerkt. Het is vandaag bewolkt, maar dat hadden we van te voren gezien.

10-4 anika blij bloemen

Eerst gaan we naar de ingang voor Cumbrecita, een zeer populaire plek met maar 16 parkeerplaatsen. Zoals we al gedacht hadden is er voorlopig geen plek vrij, vanaf 14:30 uur pas weer, maar dat betekent dat we de rest van de dag niet veel meer kunnen doen. In plaats daarvan gaan we naar een andere plek die we eigenlijk na Cumbrecita hadden willen bekijken, El Pilar.

10-4 bospad

Hoewel we het risico lopen dat het uitzicht niet veel meer dan wolken oplevert gaan we toch maar kijken. El Pilar ligt ten zuiden van waar wij zitten waar je mooi uitzicht hebt vanaf de bergkam.

De tocht er naar toe is relatief kort, maar hier doe je over 8 kilometer voor je het weet al dik 20 minuten. Al met al is het 40 minuten van ons apartement, dus ondanks het geslinger goed te doen.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het is frisjes en wolkenflarden waaien door de bomen als wij aankomen. Maar met jasje aan is het prima te doen. De tocht heen gaat steil omhoog en al snel mag het jasje weer uit ;).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het eerste uitzichtpunt zien we aanvankelijk niets dan een witte wolkenmassa, maar dan ineens wordt een deel van de wolken opzij geblazen en zie je een bergrichel er achter liggen.

10-4 karik in de mist

Onderweg ook heel veel bomen met leuke witte bloemetjes, is hier echt voorjaar. De tocht gaat evenwel genadeloos verder steil omhoog, ongeveer 2 kilometer lang tot we boven de boomgrens zijn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daarna gaat het weer een stuk naar beneden en lopen we weer tussen de bomen. En dan ineens komt er een laaghangende wolk voorbij en zie je haast geen hand voor ogen en dan is het weer voorbij. Erg apart.

10-4 wolken door bos

Tot de afslag naar de berg Birigojo gaat het weer geleidelijk omhoog, maar na deze afslag is het echt gemeen steil. Nu merk ik wel dat ik ongeveer 15 kilo op de rug heb. Overigens wel bemoedigend om het zachte gesnurk van Anika in me nek te horen terwijl ik me in het zweet naar boven werk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eenmaal boven is er een mooi uitzicht. Bedekt door een deken van wolken zien we punten van bergen uitsteken. Ook zien we wolken die tegen een berg aangekleefd hangen, niet duidelijk of ze er overheen klimmen of er net overheen geklommen zijn en nog niet afgezakt. De lucht is gelukkig genoeg opgeklaard zodat we in de verte ook Tenerife met de berg Teide en La Gomera kunnen zien liggen. Voorts lijkt het er op dat we tussen de wolken ook nog de punt van een ander eiland kunnen zien, maar geen idee welk eiland dat is.

Daarna volgen we het pad over de rand van de berg. En dan gaat het mis. Ergens moeten we een afslag gemist hebben, want hoewel we dachten dat we nog op het pad zaten hebben we een alternatieve afdaling genomen die ooit een pad was. Deze alternatieve afdaling bestond uit een berg gladde steentjes. Geregeld gleed een voet weg en ongeveer halverwege hadden we wel door dat dit niet meer de route kon zijn. Maar terug is dan geen optie. Bovendien zagen we beneden een pad dus zijn we daar naartoe gegaan. Het pad kwam ons bekend voor, want hier waren we eerder geweest. Uiteindelijk zijn we langs de verkeerde kant van de berg afgedaald en hebben daarom dezelfde route maar teruggelopen. Gelukkig was dat nagenoeg allemaal bergaf dus dat schoot goed op. Maar het was per saldo wel een stuk langer.

Lekker spelen met stokjes in het bos

Tot overmaat van ramp, alle gladde stenen hellingen zonder echte problemen afgelegd hebbende, glij ik redelijk dicht bij de parkeerplek ongelukkig uit over een hoop dennenaalden en haal mijn knie lelijk open aan de grond. Gelukkig voel ik er niets van, maar bloed wel als een rund. Daar zal ik de rest van de vakantie nog wel last mee krijgen. Gelukkig waren we niet van plan om in zee te gaan zwemmen.

10-4 sunset

Onderweg naar huis nog even snel wat inkopen gedaan voor het avondeten en daarna lekker tijd voor een biertje, boekje en een stukje Chorizo. Daarna beetje orienteren voor La Gomera en blog bijwerken.

10-4 sunset2

En natuurlijk genieten van de zonsondergangen, hierboven en hieronder in 3 fasen wat we iedere dag te zien krijgen. Genieten.