Eerder dan vandaag (12:00 uur) konden we niet naar het Colosseum en omdat het onder hetzelfde ticket valt als Forum Romanum, gaan we eerst daar naartoe.

Een behoorlijk groot terrein midden in het centrum van de stad met beter en minder goed bewaard gebleven overblijfselen van het Romeinse Rijk.

We slenteren wat rond tussen de ruïnes. Het is er best wel druk. Duidelijk ook een bestemming voor Italiaanse schoolreisjes.

Palatine Hill beklommen en vandaar het uitzicht bewonderd. Mooi om te zien hoe het geheel in elkaar overloopt als een weg naar het Colosseum.

Als we bij het Colosseum aankomen is het ongeveer de tijd die we daarvoor gereserveerd hadden. Dat is maar goed ook, want is razend druk. Je kan niet eens kaartjes kopen hier, alleen van te voren online (zoals wij gedaan hebben).

Door de security check als op een vliegveld. Tassen scannen op bommen etc. Gelet op hoe druk het hier is inderdaad wel een ideale plek voor terroristen.

Eenmaal binnen kunnen we het complex bewonderen. Vooral beneden op arena niveau kan je je goed voorstellen hoe indrukwekkend voor de gladiatoren geweest moet zijn met het publiek dat je massaal toeschreeuwt van de tribunes.

Nadat we alle hoekjes en gaten wel bekeken hebben is het tijd om terug te gaan naar ons hotel. Maar niet voordat we een lekkere lunch wegknabbelen vlak daarbij.

Voordat we naar het Forum Romanum gingen hadden we een taxi aangehouden en afgesproken dat we om 14:00 uur opgehaald zouden worden, dus we weten tot wanneer we lekker kunnen relaxen.

Vlak voor de chauffeur er is pikken we onze bagage op uit het hotel en dan naar het vliegveld.

Daar hebben ze een family lane waar je extra gemakkelijk door de checks komt (handig!) en daarna kunnen de meiden lekker spelen op simpele toestellen terwijl wij nog van een lekkere espresso genieten.

Vliegtuig in en na een kort vluchtje komen we aan in Palermo. Daar de auto oppikken (ca 15 min rijden van vliegveld!) en dan op weg. De auto is een Renault Clio, best klein. Goed dat we ‘maar’ twee grote rugzakken mee hadden genomen voor de trip, want meer had er niet in de auto gepast.

We rijden naar Palermo en daar is het al donker tegen de tijd dat we aankomen. We checken in bij onze overnachting, wat nog best wel een gedoe is omdat de eigenaar de deur niet vanaf afstand kan open doen omdat het internet er uit ligt. Gelukkig komen twee andere bewoners net aan die ons binnen kunnen laten en vanaf daar kunnen we het zelf regelen.

Ik fix gelijk ook even het internet (modem resetten), ook uit eigen belang en dan chillen we de rest van de avond wat op de kamer.

Mooi ruim appartement, maar wel gehorig (dunne muren), waardoor we de geluiden van de stad binnen ook goed kunnen horen. Als een ambulance voorbij rijdt met sirenes aan is het alsof je door de wagen overreden gaat worden, zo dichtbij klinkt het geluid. Gelukkig zijn we moe genoeg om daar doorheen te slapen.