23 augustus 2014 – Jokulsarlon en Skaftafell

Anika helemaal blij met de bloemetjes die we voor haar geplukt hadden

Vanochtend uitgeslapen tot 8:30 uur. Daarna aan het ontbijt. Lekker met zelfgebakken verse wafels. Anika blijkt er ook dol op te zijn en eet haar buikje rond.

23-8 onderweg

Omdat het morgen meer bewolkt zal zijn besluiten we vandaag maar vast naar Jokulsarlon, een ijsmeer met drijvende schotsen, te gaan, ook al zouden we daar morgen onderweg ook langs komen op weg naar onze volgende bestemming.

23-8 onderweg2

De Gletsjer Jokulsarlon en het meer hebben o.a. gefigureerd in een Bond-film (Die another day) en volgens mij nog meer films. Zou erg mooi moeten zijn, vooral als het zonnetje schijnt zoals vandaag.

23-8 onderweg3

Het landschap onderweg is zowaar nog indrukwekkender dan gisteren. In de verte doemt een reusachtige gletsjer zich weer op terwijl het landschap links en rechts afwisselend lava velden, zee en groene rotskammen met watervallen laten zien. Allemaal prachtig.

23-8 onderweg4

We betrappen ons er op dat we bij de zoveelste mooie waterval een overload van moois hebben gehad en stug doorrijden.

23-8 onderweg5

Onderweg stoppen we nog bij een mooi uitzichtpunt over een tweetal gletsjers.

een ouderwetse selfie genomen met timer

Daar ligt ook als voorbeeld een dikke metalen steunbalk van een brug die achter gelaten is na een verwoestende overstroming waarbij brokken ijs van duizende kilo’s de bruggen verwoest hadden.

23-8 gletsjer

Eenmaal aangekomen bij Jokulsarlon parkeren we op een klein parkeerplaatsje even verder weg van het bezoekerscentrum, lopen een heuveltje over en vinden daar een grindstrandje praktisch voor onszelf alleen.

Anika spelen met steentjes bij Jokulsarlon

Anika speelt met wat grind terwijl wij van de prachtige omgeving met drijvende ijsschotsen genieten.

23-8 jokul anika4

Een stukje verderop zien we wat zeehonden zwemmen (niet mooi op de foto gekregen).23-8 jokul2

Zo nu en dan breekt er met luid gekraak een brok van een ijschots af en klapt in het water, een nieuwe schots vormend die zo naar zee drijft.

23-8 jokul4

Indrukwekkend gezicht.

23-8 jokul3

We rijden ook nog naar het bezoekerscentrum waar we het meer met ijsschotsen van een andere hoek bekijken.

23-8 jokul anika

Hier is een iets hoger heuveltje waar we een iets beter overzicht hebben over het gebied.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Er gaat ook nog een boottocht met amfibievoertuig het meer op, maar waar zij varen alleen maar een rondje langs kleinere schotsen en dat is minder interessant.

23-8 jokul1

Onder luid gekraak begeeft vlak bij ons deel van een enorme ijsschots het, waardoor deze uit balans raakt en het ijzige deel dat onder water zat nu ineens boven komt drijven.

23-8 anika maaike jokul

Omdat we veel te veel foto’s van al dit moois gemaakt hebben volgt de rest hieronder zonder verder commentaar.

23-8 jokul anika pan 23-8 jokul anika2 23-8 jokul anika3 23-8 jokul anika karik  23-8 maaike jokul 23-8 maaike anika jokul2

Na al dit moois gaan we terug op weg naar Skaftafell, een park een stuk dichter bij onze overnachtingsplek.

Deze foto had niet de goedkeuring van Maaike gelet op de afstand tot de rand van de waterval

Daar lopen we een mooie tocht langs allerlei watervallen.

23-8 svartifoss

Tot we uiteindelijk bij de vanwege de zeshoekige basaltformaties bekende waterval Svartifoss aankwamen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daar waren de nodige mensen foto’s aan het nemen, zodat er ook een van ons genomen kon worden.

23-8 skaftafell vulkaan karik anika

Daar vervolgden we de route verder omhoog

23-8 skaftafell landschap

Onderweg hebben we ook een mooi uitzicht op een gletsjer.

23-8 vulkaan dreigend

In de verte steekt een vulkaan die niet al te lang geleden (tussen 150-200 jaar) is uitgebarsten en waarbij vanwege de giftige dampen 20% van de ijslandse bevolking en 50% van het vee het loodje had gelegd dreigend boven het landschap uit.

23-8 skaftafell top dreigend

Dit wordt nog extra geaccentueerd door de dreigende bewolking die overtrekt.

Op de weg terug vernemen we dat er waarschijnlijk toch een uitbarsting van de vulkaan aan de gang is. De uitbarsting is nog onder de gletsjer aan de gang, maar zou er bovenuit kunnen komen omdat de gletsjer ter plekke niet zo dik is. Daarnaast zou de uitbarsting ook overstromingen kunnen veroorzaken. Er zouden ook wegen afgesloten zijn.

Volgens de tourist information in Skaftafell zou ook de 1, de hoofdweg rond IJsland waar wij overheen moeten, afgesloten zijn vanwege mogelijk overstromingsgevaar. Dat zou betekenen dat we onze plannen om moeten gooien en we niet via de oostkust naar Myvatn kunnen reizen, maar via de westkust zouden moeten. Een flinke detour. Nog los natuurlijk van de mogelijke gevolgen van een overstroming en dan is het nog de vraag of er veel as vrij komt en zo ja, waar deze terecht zal komen.

23-8 landschap avond mysterieus

Op de weg terug naar het hotel maken alvast globaal plannen voor een alternatief. Het weer is ook omgeslagen en de omgeving op de terugweg ziet  er gelijk een stuk mysterieuzer en soms zelfs dreigend uit.

23-8 landschap avond mysterieus2

In het hotel geeft men evenwel aan dat alleen wegen rond de 1 zijn afgesloten en de 1 zelf niet (meer), maar dat zou nog wel (weer) kunnen gebeuren, afhankelijk van de ontwikkelingen.

Afgesloten wegen, dat groene streepje tussen al dat rood door is de 1 waar wij maandag over moeten

Als de overstromingen meevallen dan kan het verkeer gewoon doorrijden, maar als het te heftig wordt, bestaat het gevaar dat bruggen worden weggeslagen en sluiten ze alsnog ook de 1 af.

volcano status 23th

Internet is in het hotel telkens erg gammel en klapt er geregeld uit, waarschijnlijk omdat teveel mensen vanwege de vulkaan informatie aan het opvragen zijn. Dat maakt het voor ons lastig om e.e.a. nu al uit te vogelen. Wel hebben we nog net op de website van de vulkanologische dienst hier kunnen lezen dat de aviation code van oranje (eruption likely) naar code rood (eruption in progress) is gegaan.  We hopen morgen meer info te hebben en dan besluiten we of we de overnachting die we in het oosten geregeld hadden laten zitten en alvast via de westkust gaan rijden of dat dit niet nodig is.