20 augustus 2017 – Aker Brygge en bye bye Oslo

Met een vlucht om 16:35 uur is er niet zoveel meer wat je kan doen. Maar genoeg tijd om een kijkje te nemen in de hippe wijk Aker Brygge. Op een plein aan het begin van dit oude havengebied is het Mela Festival, een Indisch festival aan de aankleding te zien.

Anika bewondert de kunst aan de haven

We lopen wat verder en hebben dan mooi uitzicht over de oude haven met links van ons de oude vesting en aan de overkant van het water een ander deel van Oslo.

We lopen langs de promenade met allemaal cafeetjes, restaurantjes en food trucks die een veelheid aan smakelijke gerechtjes aanbieden. Aan de start van Aker Brygge is ook het Nobel Peace Centre.

Halverwege de promenade stoppen we voor een wafel met ijs en aardbeien. De meisjes zijn vooral geïnteresseerd in de topping en minder in de wafel.

De wijk is hip ingericht met watertjes er tussen.

Een haventje met aanlegplaatsen voor pleziervaartuigen.

Hier en daar een inham tussen de woningen waar ook bootjes aangelegd kunnen worden.

Maar het belangrijkste is wellicht dat er een gezellige sfeer hangt.

We lopen over een bruggetje verder naar het terrein van een museum waarvan het gebouw gebouwd is in de vorm van een groot zeil. Het is mooi opgezet en buiten het museum is een klein watertje met een strandje gecreëerd waar kinderen kunnen zwemmen of met steentjes gooien.

Dat hoeven we maar 1x tegen Anika te zeggen natuurlijk. Ook Madouc doet vrolijk mee. De meiden spelen zo lekker een tijdje terwijl wij genieten van het mooie weer. Het is warm en de zon brandt op onze rug.

Ook is er een beeldentuin met allerlei kunstvoorwerpen.

Oslo’s boobies

Op de terugweg kopen we nog een lekker ijsje en gaan dan met de bus terug naar het hotel om de bagage die we daar hadden laten staan op te pikken. Daarna door naar het station. Het is wel een behoorlijk gesleep. Met een treinritje van iets meer dan 20 minuten zijn we op de luchthaven en daar hebben we vrij snel zonder problemen onze bagage ingecheckt.

Met de handbagage, waaronder het houten kistje dat best wel zwaar is, gaan we verder naar de gate. Daar wachten tot we mogen inchecken en daarna het vliegtuig in naar huis. Het gebruikelijke recept. Iets meer dan 2 uur zitten in een vliegtuig, het blijft saai. Onderweg wel vrij veel turbulentie voor een behoorlijk stuk van de reis, dat vliegt wat minder comfortabel. Anika daarentegen heeft bijna de gehele vlucht zonder problemen geslapen.

Eenmaal aangekomen wachten opa en oma nog op ons en drinken we gezellig wat. Het slaapje in het vliegtuig heeft Anika hernieuwde energie gegeven en zodra duidelijk werd dat opa en oma ook in het Vikingenmuseum (Anika heeft het telkens over het piratenmuseum) zijn geweest barst de bom en komt er een eindeloze stroom woordjes uit Anika waarin ze aangeeft wat ze heeft gezien. Ze blijkt bijzonder veel onthouden te hebben, al zijn sommige conclusies wel apart. “En ze zijn begraven omdat de stof niet goed tegen het licht kon.” is weliswaar een goede uitleg waarom de stof nog heel is gebleven, want deze kon slecht tegen licht en daarom mochten we ook geen foto’s maken, maar dat zal niet de reden geweest zijn dat de Vikingen een boot en een leider met kar en toebehoren hebben begraven.

De auto pikken we zonder problemen op. Altijd fijn als je de sleutel in het contact steekt en hij doet het nog. Als we naar huis rijden moet Anika denken aan alle spullen en knuffels die daar nog liggen en wil ze graag al thuis zijn.

Thuis halen we wat te eten, want we hebben niets meer in huis. Morgen vroeg maar boodschappen doen en terug naar het normale leven.